Salmos de Protesto (Sl 44; 80; 89)
DOI:
https://doi.org/10.46525/ret.v28i3.141Resumo
Resumo: A temática destes Salmos remonta aos tempos da composição do
Saltério, antes da abolição da monarquia davídica, não por decadência ou crise
interna, mas por agressão externa. Mas a tradição religiosa estava em busca de
outras mediações, que substituíssem as estruturas nacionalistas do judaísmo,
por instituições a serviço do universalismo da religião bíblica. O artigo trata da
liturgia em memória da destruição de Jerusalém, ressaltando o tipo de culto
religioso, que deu origem a determinados Salmos no período pós-exílico. A
seguir se aborda a liturgia do Templo de Jerusalém após 520 a.C. A análise e
o comentário dos três “Salmos de protesto” (Sl 44; 80; 89) são apresentados à
luz de sua relevância na História da Salvação. A recitação desses Salmos na
liturgia da S. Missa e no Ofício divino favorece a assimilação na espiritualidade
comunitária do Povo de Deus a serviço da difusão dos dons salvíficos entre
todos os povos.
Abstract: The thematic content of these Psalms has its origin in the remote past
as far back as the very beginning of the composition of the psalmody before the
abolition of the Davidic monarchy due to foreign aggression and not by decadence
or internal crisis. In fact, the cultic tradition was searching for other forms
of mediations to replace those of nationalistic tenets in order to be at the service
of the biblical religion in its ever widening scope to spread over the whole world.
The paper deals with the memorial liturgy at the occasion of the destruction of
Jerusalem, emphasizing the type of religious service which gave rise to a number
of Psalms in the post-exilic period. In this context mention is made about the
liturgy held at the Temple of Jerusalem while its rebuilding was still in progress
(after 520 a.C.). A detailed analysis and commentary on three Psalms of Protest
(Ps 44; 80; 89) makes up the greater part of the article whose explanation has
special bearing on the history of salvation. The prayers at the Mass draw inspiration
from the Psalter and the Divine Office thus nurturing the spiritual life both
of the Church and the faithful, and turning into an indispensable means for the
bestowal of God’s gift of salvation upon all the peoples of the world.