Lumen Gentium: pilar eclesiológico do Concílio Vaticano II
DOI:
https://doi.org/10.46525/ret.v28i1.163Resumo
Resumo: O artigo começa aludindo aos “quatro pilares”, as quatro Constituições
conciliares, fazendo notar que a Lumen Gentium é o “pilar eclesiológico”
do Vaticano II. Após uma contextualização remota do próprio Concílio, o autor
analisa as três etapas de sua interpretação/recepção, e discorre sobre o “processo
quenótico-pascal” da Lumen Gentium. Analisa os conceitos centrais de
“mistério” e “povo de Deus”, aplicados à Igreja, destacando este último conceito,
que marca a virada eclesiológica. Afirma que “povo de Deus” é uma realidade
substantiva, a “eclesialidade primeira”. Na conclusão, lembra as duas atitudes a
serem cultivadas pela Igreja: ad extra, a disposição para o serviço, e ad intra, o
princípio da colegialidade. E adverte que o “retorno sincero” ao Vaticano II nos
ajudará a encontrar o justo caminho da Igreja neste início do novo milênio.
Abstract: The author begins by a reference to the “four pillars” dealt with in
the four Constitutions of the Council, laying stress on the document of Lumen
Gentium as the “ecclesiological pillar” of Vatican II. In the initial paragraph he
recalls the remote context of the Council itself giving the author the opportunity
to analyze the three phases both of its interpretation and reception laying stress
on the “kenotic paschal process” of Lumen Gentium. He then goes on studying
the central concepts of “mystery” and “people of God” which are applied to the
Church, with special emphasis on the last one which is characteristic to the great
change in ecclesiology. He defines the “people of God” as a substantial reality,
that is, the “first ecclesiology”. In the conclusion he reminds the reader of two
attitudes to be cultivated by the Church: ad extra, the involvement of the faithful
in rendering service, and ad intra, the principle of collegiality. He offers a word
of advice in the sense of a “sincere return” to Vatican II which will help us to find
a direct way of the Church at the beginning of the new millennium.