O ensino religioso na pós-modernidade
DOI:
https://doi.org/10.46525/ret.v25i1.286Resumo
Resumo: O objetivo do artigo, expresso no seu título, é o enquadramento do
Ensino Religioso na pós-modernidade. Após refletir sobre o niilismo e o “fim da
religião”, o autor comenta o “retorno ao sagrado” e, a seguir, descreve o “pluralismo
religioso na pós-modernidade”. Apresenta, então, o Ensino Religioso, como
um “modelo que se adequa à pós-modernidade”. Comenta detalhadamente a
“regulamentação do Ensino Religioso”, em 1996, e reflete sobre a “globalização
da religião”, visível nas propostas vigentes do Ensino Religioso. Na opinião
final do autor, “o modelo supra-convencional de Ensino Religioso, tendo como
conteúdos programáticos os propostos pelo FONAPER, é o que melhor se
enquadra à pós-modernidade”.
Abstract: The object of this article is the enrolment in the discipline of Religious
Education after post-modernity. Prior to the state of affair some thoughts have
been brought to attention concerning nihilism and the “end of religion”, and now
the focus is directed towards the “return to the sacred” arriving at “religious
pluralism in the era of post-modernity”. Special attention is paid on Religious
Education as a model to be achieved in post-modernity. Detailed comments are
made about the “Directives of religious Education” issued in 1996, and some
thoughts are developed on the “globalization of religion” extant in the proposals
in vogue relating to Religious Education. Summing up this exposé the author
offers a model superseding the conventional programs of Religious Education
including the contents in each discipline as proposed by the FONAPER which
by far is the best offered after post-modernity.