Eucaristia e amor social: os pobres e a fome
DOI :
https://doi.org/10.46525/ret.v21i2.387Résumé
A Eucaristia e os pobres são os dois tesouros da Igreja. Na Eucaristia e nos
pobres contemplamos o rosto de Jesus. Ele veio para trazer vida plena ao
mundo, saciar de fome o faminto. Por esse fato, não se pode duvidar da
dimensão social do sacramento do altar, e quem comunga do Corpo do Senhor
não pode ser insensível à fome humana. Eucaristia é também comunhão de
bens, partilha, distribuição da renda. É um projeto de solidariedade e de
afirmação da dignidade humana. O magistério recente afirma a relação entre
Eucaristia e fome mostrando a Eucaristia dominical como um “projeto de
fraternidade”. Ali vive-se a escola da caridade, da justiça, da reconciliação, da
paz. Ali adquirem-se forças para lutar contra as estruturas sociais de pecado
e para defender a dignidade dos filhos e filhas de Deus. Ali aprende-se o
significado social do lava-pés. Esse é o testemunho que os cristãos são
chamados a viver na sociedade atual, assumindo uma “cultura eucarística”
que expressa a defesa da vida, a comunhão, a solidariedade, a defesa da
criação. Desse modo, a Eucaristia como “pão do céu para a vida do mundo”
opõe-se aos sinais de antieucaristia da sociedade globalizada do nosso tempo.
Abstract: The Eucharist and the poor are to be held as two treasures to be
cherished by the Church, since in the Eucharist and in the poor we are able to
visualize the face of Jesus. In fact he came into the world to bring us the
plenitude, to satiate those who are hungry and famished. In view of that there is
no doubt about the social dimension of the sacrament of the altar. Thus he who
receives Holy Communion cannot be indifferent to the hunger of human beings.
The Eucharist implies also a sharing of one’s possessions and a distribution of
one’s earnings. The aim of this kind of sharing is the virtue of solidarity and the
recognition of everybody’s human dignity. The Magisterium recently stated the
relationship between the Eucharist and the satiety of one’s craving for spiritual
food, thus demonstrating the fact that the Eucharist celebrated on Sunday is a
practical way of “fraternal service” to those in need. Moreover, those who receive
Holy Communion are assimilating also the teaching transmitted to them in the
school of charity, of justice, of reconciliation, and of peace. Its aim is to strengthen
them by the grace of God so as to withstand the influence of sinful structures in
society and to defend human dignity of the children of God. Christians should
learn from the rite of Christ’s washing the feet of the disciples as an example to
be practiced in their lives and to create a “Eucharistic culture” among those
who are engaged in the task of furthering projects in the social area. In this
sense, the Eucharist has its impact in the world as “the bread of life for the
world” in contrast with the signs of anti-eucharistic objectives pursued in society.